maandag 17 juli 2017

Portie wijsheid - De berg Alzheimer & mijn eigen klimtocht

Vorige week nam ik deel aan een wedstrijd van Weliswaar, een (online) vakblad dat schrijft over de gezondheidssector en het welzijnswerk. Al geruime tijd ontvang ik hun nieuwsbrief en smul ik van wetenschappelijke artikelen in ‘mensentaal’, interviews en boeiende opiniestukken.

Ik kwam een stukje over jongdementie tegen waarin het boek "De beklimming van de berg Alzheimer" werd voorgesteld. Toen bleek dat ze enkele exemplaren mochten weggeven, heb ik geen seconde geaarzeld...



...en dat was blijkbaar een goed idee! De wedstrijd sluit namelijk perfect aan bij mijn huidige zoektocht.

Welke zoektocht? Wel, dat ik (psychologische) ondersteuning en coaching wil bieden aan ouderen en daarbij natuur en dieren wil inzetten, is al langer bekend. Dat ik me zal richten tot zowel thuiswonende ouderen als naar mensen in woonzorgcentra, kan voor sommigen een nieuwtje zijn. Maar wisten jullie al dat ik mijn aanbod ook graag op maat van personen met dementie wil afstemmen?

Hoe ik dit het best aanpak en welke aanpassingen nodig zijn, dat ben ik nog volop aan het uitzoeken! Voor ik contacten leg, wil ik me eerst inlezen en uitpluizen welke initiatieven er al bestaan. Het boek, over drie mensen met jongdementie die samen met hun partner het avontuur aangingen en een bergtocht ondernamen in de Nepalese Himalaya, kwam dan ook op het juiste moment. Bovendien heeft het mijn interesse in personen met een diagnose jongdementie opgewekt, een volledig nieuwe doelgroep voor mij.



Om kans te maken op het boek, vertelde ik over de beklimming van mijn 'persoonlijke berg' en hoe die gelinkt is aan dementie. Benieuwd naar mijn inzending? Je kan ze hieronder lezen.

Hoi!
Ik ben Kim, psychologe met een passie voor dieren, wandelen en natuur. Ik neem graag deel aan de wedstrijd rond “de beklimming van de berg alzheimer” en wel hierom:

Vanaf volgend jaar ga ik mijn passies combineren met coachen en begeleiden van ouderen en start ik met mijn eigen praktijk. Mijn grote droom is een eigen locatie waar ik een soort ‘zorgboerderij’ wil creëren. Op deze plek kunnen ouderen een fijne dag hebben in de natuur, kan iedereen een handje toesteken en bijdragen aan de ‘boerderij’, is er plaats voor een luisterend oor en een babbel, zijn er overal prikkels in de omgeving en worden mensen aangezet tot meer bewegen.

Een grote droom? Ik weet het! Daarom ga ik klein starten. Ik start zonder locatie en leidt binnenkort een therapie/knuffelhond op en volg daarnaast een wandelcoach opleiding. Hiermee richt ik me tot thuiswondende (individuele) ouderen en tot woonzorgcentra (groepen en individuen). Dit aanbod zou ik ook graag op maat van mensen met dementie aanbieden, omdat deze problematiek me nauw aan het hart ligt. Ik werkte op verschillende ouderenafdelingen in het ziekenhuis en maakte het proces mee van dichtbij bij mijn oma. Ik wil dan ook graag ondersteuning bieden aan personen met dementie en hun familie, zowel na de heftige diagnose als tijdens het proces.

Of en welke aanpassingen aan mijn aanbod hiervoor nodig zijn, dat ben ik nog volop aan het uitzoeken! Zo kwam ik ook deze wedstrijd tegen. Het boek ‘waar gaan we naartoe?’ deed me eraan denken om ook te werken naar mensen met vroeg dementie. Deze problematiek is nieuw voor mij en dus lijkt het boek me interessant om er meer over te weten te komen. Bovendien zijn deze mensen op stap geweest in de natuur, wat dan weer aansluit bij mijn plannen.

Het opstarten van mijn eigen praktijk, is dus mijn figuurlijke berg! Of ik leuke literatuur ontvang om tijdens mijn reis te lezen en de berg nog beter te beklimmen? Dat hangt van jullie af natuurlijk!


Dank je wel Weliswaar! 


Meer informatie over dementie kan je vinden op de website van het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen: www.dementie.be

Wil je ook smullen van de artikelen van Weliswaar? 
Surf dan naar www.weliswaar.be 

Of klik hier als je interesse hebt in het boek met dvd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten