dinsdag 11 april 2017

Portie wijsheid - Boek Boeren met Zorg


Vol enthousiasme heb ik het boek "Boeren met zorg - 7 sleutels tot een succesvolle zorgboerderij (2016)" de voorbije maand overal mee naartoe gesleept. Elk moment dat ik kon, zat ik met mijn neus in het boek. En hoewel ik tijdens het lezen al heel snel ontdekte dat mijn idee breder gaat dan een zorgboerderij en ik ook niet van plan ben om een landbouwbedrijf op te starten... neem ik toch enkele inzichten en ideeën mee uit dit boek.  

Welke zinnen en wijsheden zijn me zoal bijgebleven? 


'De centrale rol van koffie! Een tas koffie is een belangrijke verbindende factor'
Wel, dat komt goed uit, want ook tijdens het lezen werd gezorgd voor voldoende koffie...



'De therapeutische kracht van het niet-therapeutische werk'
De kracht van het alledaagse. De sterkte die schuilt in het bieden van een alternatief of afwisseling voor het permanent verblijf in een voorziening. Het versterkende effect van zich nuttig voelen, te werken, taken te volbrengen, zichzelf te ontplooien. 

'Niet de jacht naar problemen staat centraal, wel de zoektocht naar een mooie kwaliteit van leven' Een inzicht uit de positieve psychologie met een focus op krachten, talenten en competenties.

'In de zorgboerderij is hun werkelijkheid weer rijker en kun je tegemoet komen aan hun nood aan andere prikkels dan diegene die behoren tot hun problematische situatie'


'De kracht van de natuur én hoe je naast aandacht voor de natuur ook met de bredere omgeving rekening kan houden, hier schuilt ook kracht in'
Inbedding in de sociale omgeving, bijdragen aan de lokale gemeenschap, je project openstellen voor de buurt, verbinding. 

Ook de omschrijvingen van en verhalen over de effecten dat contact met dieren kan hebben op mensen zijn me bijgebleven. Kortom, veel inspiratie om mijn eigen idee verder uit te bouwen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten