maandag 24 april 2017

Inspiratie - Erfgoeddag & De belevingstuin van Mariëndal



Op 23 april 2017 was het weer tijd voor de Erfgoeddag, die dit jaar volledig in het teken stond van het thema zorg. Toen ik de deelnemerslijsten bekeek, trok Woonzorgcentrum Mariëndal meteen mijn aandacht. Speciaal voor deze editie stelden zij hun belevingstuin open voor het brede publiek. 



De belevingstuin bevindt zich tussen de gebouwen van het woonzorgcentrum en bestaat uit bloemen, vogelhuisjes, een gezellig terras, gras, fonteintjes, planten en bakken om kruiden en groenten te telen. 



Ook zijn er enkele verrassende elementen te vinden zoals een waterpomp en windmolen. Met andere woorden, meer dan genoeg om naar te kijken, in rond te wandelen, over te babbelen, van te genieten én om mee aan de slag te gaan!



Ik leerde tijdens mijn bezoek wat een belevingstuin nu precies is, ontdekte dat het niet altijd evident is om de mensen ook effectief naar buiten te krijgen en deed veel inspiratie op voor mogelijke activiteiten met ouderen in de buitenlucht. 

Erfgoeddag 2017 was voor mij een heel aangename dag. Ik leerde weer een heleboel fijne mensen kennen en vond het geweldig om na een lange tijd nog eens de sfeer en het enthousiasme van een woonzorgcentrum, haar bewoners en personeel op te snuiven!


Bovendien bleek een belevingstuin niet het enige groen in de buurt van het woonzorgcentrum! Minstens even spectaculair is de omgeving rond Mariëndal: een vijver met eenden, grasvelden, bomen, ... volledig toegankelijk voor bewoners én voor iedereen uit de buurt. Speciaal voor erfgoeddag, werden we door een (fantastische!) gids begeleid rond de vijver en kregen we ook een 'rondreis' in de geschiedenis van het domein. 


Woonzorgcentrum Mariëndal J.B. Dekeyserstraat 70
3090 Overijse

Woonzorgcentrum Mariëndal 
J.B. Dekeyserstraat 70 3090 Overijse Tel: 02 686 05 60 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten